sobota, 17 stycznia 2015

Tort czekoladowo-śmietankowy z kajmakiem, czarną porzeczką w migdałach na 31 urodziny.

Żeby od początku wszystko było jasne tort od podstaw robiła Żona Ma, ja tylko asystowałem w zakupach składników, pieczeniu biszkopta i polewie na górze. Projekt mój, przynajmniej po części..bądź co bądź dostałem tort taki, o jaki prosiłem. Jednym słowem moje smaki.

Czego potrzebujemy?

Biszkopt
-100 gram gorzkiej min 70% kakao
-6 jaj
-100 gram mąki przesianej TYP405-450 z proszkiem do pieczenia (1 łyżeczka)
-250 gram cukru brązowego, sypkiego

Czekoladę topimy w kąpieli wodnej; białka ubijamy na sztywno ze szczyptą soli dodając stopniowo cukier. Żółtka mieszamy z wystudzoną czekoladą i delikatnie łączymy z pianą z białek, dodajemy stopniowo mąkę.
Po uzyskaniu jednolitej masy, przekładamy ją do formy na tort, wyłożonej pergaminem i pieczemy w 170 stopniach ok 35-40 minut.

Kajmak
Mleko w puszce, słodzone, skondensowane gotujemy na wolnym ogniu ok 2,5h. Studzimy, otwieramy puszkę i już; tylko nie wyjadajcie z puszki!

Masa porzeczkowa
szklankę czarnych porzeczek podsmażamy na maśle, dodajemy żelatynę; można zastąpić dżemem porzeczkowym.

Masa śmietanowa
-100 gram białej czekolady
-400 gram śmietany 36%
-dwie łyżeczki cukru pudru

Śmietanę ubijamy z cukrem na sztywno i dodajemy ostudzoną po kąpieli wodnej, roztopioną białą czekoladę; by przyśpieszyć tężenie można dodać łyżkę żelatyny, rozpuszczonej w wodzie.

Wykonanie.
Po wystygnięciu biszkopt, przecinamy na trzy równe części. Używamy do tego żyłki, lub grubej nici. Biszkopt jest bardzo puszysty i wilgotny, nie wymaga nasączania. Można to zrobić, dla wzbogacenia smaku i aromatu.
Przekładamy biszkopt od dołu masą porzeczkową, kajmakową, i na górę i po bokach śmietaną z białą czekoladą. Górę i boki obkładamy płatkami migdałów, i ozdabiamy czekoladą gorzką z kąpieli wodnej za pomocą trzepaczki; trzepaczkę zatapiamy w czekoladzie i szybkimi ruchami tworzymy nieregularne wzorki.

Zjadłem trzy kawałki.
Sto lat!



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz