poniedziałek, 9 marca 2015

Obiad za 10 zł - ziemniaczana tarta z kaszanką i surówką z sałaty lodowej.

Tak po ostatnim przepisie z cyklu "Obiad za 10zł", zastanawiałem się nad niektórymi komentarzami dotyczącymi porcji w przeliczeniu na jedną osobę  Wyszło mi na to, że moje porcje są za małe, niewystarczające wręcz dla przeciętnego pracownika fizycznego. Fakt, fizycznie nie pracuję, ale nie jestem w stanie sobie wbić do głowy, że moje dwie porcje mogłyby być zjedzone przez jednego rosłego mężczyznę. Przecież nie zawsze jest tak, że na obiad je się solidną porcję ziemniaków, kawał mięcha, najlepiej bez czegoś zielonego. Jeżeli tak jest to nudą zawiewa...Ważąc kiedyś 136 kg nigdy nie zjadłbym podwójnej porcji obiadu, potrójną porcję deseru i owszem, ale dwóch udek na raz nigdy mi się nie zdarzyło. Uznaję jednak to za sprawę indywidualną i idę dalej...

Dodatkowo muszę zahaczyć o mój przelicznik. W woli wyjaśnienia. Nigdy przecież nie jest tak, że jak przygotowujecie obiad wykorzystujecie w 100% wszystkie zakupione składniki. Jak robimy zakupy, zostają nam pewne składniki, które warto, a nawet trzeba wykorzystać w kuchni do kolejnych potraw. Istotna jest zasada, że nic nie powinno się marnować. Stąd konkretna, wykorzystana ilość w przeliczeniu na wagę i cenę, zostaje zawsze przeze mnie podana, by zmieścić się w koszcie właśnie 10zł z obiadem dla 4-osobowej rodziny.

Dziś coś z kaszanki.

Czego użyłem?
-2kg ziemniaków ugotowanych z solą; koszt 0,73zł/kg; koszt łączny 1,46zł
-kaszanka 7,50zł/kg; użyłem 750 gram; koszt 5,62zł
-cebula; 1,99zł/kg; użyłem 64 gramy; koszt 0,13zł
-masło; 13,45zł/kg; użyłem jednej łyżki; koszt 0,20zł
-sałata lodowa; główka 2,98zł; używamy pół główki 1,49zł
-dwa ogórki kiszone; 4,99zł/kg; używam 200 gram; koszt 1zł
-kawałek pora posiekanego; koszt 0,25zł
-sól, pieprz

Łączny koszt w oparciu o ceny marketowe wyniesie 10,15zł

Ziemniaki gotujemy w osolonej wodzie. Cebulę szklimy na maśle, dodajemy do ziemniaków i ugniatamy na puree. Naczynie do tarty smarujemy masłem, wykładamy na nią ziemniaki.
Kaszankę bez tłuszczu podsmażamy na patelni z porem. Jeżeli Wasza kaszanka jest mało przyprawiona możecie dodać pieprzu, soli, bądź cebuli. Ja używam takiej czystej bez dodatków.
Przekładamy kaszankę na naczynie do tarty.
Pieczemy wszystko w piekarniku w 180 stopniach przez około 25 minut.

Sałatę lodową siekamy, dodajemy starty ogórek ze skórką, pieprzymy. Można dodatkowo użyć łyżkę jogurtu naturalnego, lub majonezu.














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz